Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

Ik accepteer de privacyvoorwaarden

Historie

Historie

Historie:

Het shortsea shipping bedrijf  “Bakotrans Shipping” is een Vennootschap onder Firma en bestaat uit 2 vennoten, Jan Bakker en Willem Bakker.

Bakotrans staat voor “Bakker Overzees Transport”.

Historie Jan Bakker:

Nadat ik mijn papieren heb gehaald, heb ik een jaar lang als afloskapitein op diverse schepen gevaren.

In januari 1989 werd de 1e “Aldebaran” aangekocht. Dit was een als binnenschip (ms. Banjaard) gebouwd schip welke later omgebouwd was tot z.g. Denemarkenvaarder. Dit was een schip met een laadvermogen van 830 ton.

Hiermee werd hoofdzakelijk gevaren op de Nederlandse, Duitse en Belgische binnenwateren en dan via Delfzijl naar buiten richting Duitse Bocht en het zuidwestelijke gedeelte van de Oostzee

Begin 1993 werd de als Denemarkenvaarder gebouwde “Bornrif” omgedoopt tot de 2e “Aldebaran”. Dit schip had een laadvermogen van 1450 ton.

Hiermee werd ook hoofzakelijk gevaren op de Nederlandse, Duitse en Belgische binnenwateren en dan via Harlingen naar buiten richting Duitse Bocht en het zuidwestelijke gedeelte van de Oostzee

In 1996 werd de 3e “Aldebaran” gebouwd bij scheepswerf Damen Bergum. Dit schip kwam in januari 1997 in de vaart. Dit schip had een laadvermogen van 2150 ton. Hiermee werd hoofdzakelijk in noordwest Europa gevaren. Met name staal van Nederland naar de Oostzee en vanuit de Oostzee werd er weer vaak hout geladen voor Nederland, Engeland of Frankrijk.In 1996 werd dit schip verkocht.

Historie Willem Bakker:

Na voltooiing van de MAVO, MTS (werktuigbouwkunde) en de Militaire Dienstplicht bij de Luchtmacht, ben ik als Bestman (stuurman met dispensatie) bij mijn ouders gaan varen op de “Morgenstond” (laadvermogen 530 ton). Na 1 ½ jaar varen, ben ik naar de Zeevaartschool gegaan. Nadien wederom als stuurman en kapitein op de “Morgenstond” gevaren. Toen kortstondig op de Rijn gevaren om mijn Rijnpatent, en daarmee de binnenvaartpapieren, te halen.Vervolgens 2 jaar als afloskapitein op de Denemarkenvaarder “Bornrif ” gevaren samen met mijn vriendin Jacomina, nu inmiddels 25 jaar mijn vrouw.

Als volgende stap hebben wij in 1994 het schip “Aldebaran” van mijn broer Jan gekocht en omgedoopt in “Gitana”. Tot 2004 voer Jacomina mee als Bestman maar omdat de kinderen naar school moesten, hebben we een huis in Lemmer gekocht. 12 Jaar later (2006) hebben we de 1ste  Gitana verkocht.

In 2006 werd besloten dat Jan en Willem samen verder zouden gaan. In april 2007 werd de “Trinitas” aangekocht. Dit schip werd in 2003 gebouwd bij Peters Shipyard te Kampen en heeft een laadvermogen van 4750 ton.
Dit is nu een echt familie bedrijf geworden. Jan en Willem varen op de “Gitana” als kapitein met een vaarschema van ongeveer 4-6 weken aan boord / 4-6 weken thuis. Soms wordt er door omstandigheden nog een 3e kapitein ingehuurd.
Willem’s echtgenote, Jacomina Bakker-Gerlsma, runt het kantoor en doet de administratie van het bedrijf.
De echtgenote van Jan, Gea Bakker-Zwering doet regelmatig “hand en span” diensten.
Verder doet Jan het meeste papierwerk zoals alle boekwerken, certificering, e.d.
Willem houdt zich meer bezig met de technische zaken.
Ons sterke punt: De één neemt gemakkelijk de taken van de ander over. Iedereen is multifunctioneel.