Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

Ik accepteer de privacyvoorwaarden

Stage

Stage

VTL Erkend Leerbedrijf:

Wij zijn een “VTL Erkend Leerbedrijf”. Hierdoor kunnen we 2 stageplaatsen voor MBO/HBO studenten aanbieden.
Mocht je geïnteresseerd zijn voor een stageplaats, dan kun je je sollicitatie (incl. CV) per mail sturen naar mail@bakotrans.nl

Wat kun je als stagiair verwachten van je stage?

Wij hechten er grote waarde aan dat je alle voorkomende werkzaamheden aan boord kunt doen.
Als je later als Officier aan het werk gaat, zul je, om het respect van de bemanning te krijgen, alle werkzaamheden aan dek, op de brug, of in machinekamer, zelfstandig uit moeten kunnen voeren. Dit gaat niet lukken als je zelf geen ervaring hebt opgedaan op allerlei gebied.
Normaalgesproken loop je in de nacht 3 uren wacht samen met de stuurman (van 00.00 – 03.00 uur of van 03.00 -06.00 uur). In deze uren kun je goede kennis krijgen van alles op gebied van navigatie maar ook kennis van alle brug-apparatuur. Tevens biedt dit de mogelijkheid dat de stuurman je één op één begeleidt bij het uitvoeren van de taken van het stageboek. Tevens kun je dan werken aan dingen welke te maken heeft met je verslag/eindopdracht.
Vanaf 10.30 uur werk je met de rest van de bemanning aan dek aan alle voorkomende werkzaamheden. Dit houdt in dat je werkt aan het onderhoud van het schip (roest bikken, borstelen, schuren en verven). Maar ook boenen aan dek en schoonmaken van de ruimen, accommodatie, e.d. hoort hier bij.
De normale werkdag eindigt om 17.00 uur.
Er wordt ook gekeken naar je persoonlijke vaardigheden en wensen. En in welke richting je je opleiding volgt (Marof, Machinist of Nautisch). Als je dus meer een technisch persoon bent, zul je ook meer technische karweitjes gaan doen. Of bijv. de machinist assisteren bij bepaalde werkzaamheden.
Het kan ook zijn dat je zelf dingen ziet welke aandacht verdienen. Die kun je dan melden en dan kunnen we in overleg bepalen of jij die aandacht gaat geven. Zo ben je soms zelf de bepalende factor van de werkzaamheden welke jij gaat doen.

Wat doen we nog meer?

Wij vinden het ook belangrijk dat je actief bij de navigatie wordt betrokken. Dit houdt in dat je bij ons de mogelijkheid krijgt om zelfstandig, maar onder begeleiding, te sturen; maar ook een haven aanlopen of uitvaren. Als je het sturen wat onder de knie hebt, zal je ook de mogelijkheid krijgen om een keer van de kade weg te varen of misschien wel aan te leggen.
In Nederland hebben we vrijstelling van een loods. Dit is de uitgelezen mogelijkheid om jou je ding te laten doen. Maar ook als we ergens anders wel een loods aan boord hebben, proberen we die ervan te overtuigen dat een stagiair ook een kans moet krijgen om te varen.
Het is dus niet zo dat je hier, zoals zo vaak bij een rederij, alleen met je handen op de rug mag toekijken maar je gaat het hier ook zelf doen. Vanzelfsprekend alleen als de omstandigheden dit toelaten en jij je er een goed gevoel bij hebt.
Verder hebben we nog een aantal stabiliteitsopdrachten uit de praktijk die gemaakt kunnen worden.

Stageboek en verslagen:

Je bent zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van je stageboek. Mocht je een onderdeel hebben volbracht dan kan deze taak afgetekend worden door de kapitein, stuurman of machinist.
Door zelf goed te kijken naar welke opdrachten je nog moet doen, kun je ook gericht met deze opdrachten bezig gaan.
Wij geven geen handtekeningen weg. Dit om een bepaald level te bereiken en zeker te weten dat je over voldoende kennis van het onderwerp beschikt.
Over het algemeen is er ’s avonds en in het weekend genoeg tijd om aan je verslagen te werken. Laat je zien dat je hier serieus mee bezig bent en je komt toch tijd tekort, dan zullen we je de kans geven om hier ook wel eens overdag aan te kunnen werken.
Op verslagen zijn wij behoorlijk kritisch. Dit om te voorkomen dat het verslag op school wordt afgekeurd. Dit voorkomt ook dat je achteraf nogmaals op zoek moet naar een extra stageplaats om je opdrachten/verslagen te voltooien.

HBO en eindopdracht:

Wij vinden het best moeilijk om een Hbo-student te begeleiden met zijn eindverslag om 2 redenen.

  1. Omdat wij zelf al vele jaren terug een opleiding op “slechts” Mbo-niveau hebben genoten.
  2. Omdat wij relatief een klein schip zijn en het dan moeilijk is om een geschikt onderwerp te vinden.

Toch staan de Hbo-scholen en studenten hier gelukkig positiever in omdat er soms een gebrek is aan stageplaatsen en omdat ze weten dat het hier op een andere manier weer gecompenseerd met kennis van deze “Ouwe rotten in het vak””.
Daarom hebben we toch al een aantal Hbo-studenten aan boord gehad. Omdat wij weten wat ons “gebrek” is, zijn wij des te gemotiveerder om er alles uit te halen wat binnen onze mogelijkheid ligt.
In doorsnee vraagt het dus ook iets meer van ons maar ook van de student om de eindopdracht tot een goed einde te brengen. 

Rijbewijs:

Het hebben van een rijbewijs is een pré.
We hebben namelijk een auto aan boord en deze wordt, voor zover toegestaan, in de haven aan de wal gezet. Hiermee gaat een stagiair met de kok naar de supermarkt om boodschappen te doen.
Tevens wordt deze gebruikt voor vervoer van bemanning van- en naar het vliegveld bij een bemanningswissel of voor aankopen bij bijv. een bouwmarkt.
Soms liggen we ergens in het weekend en dan gebruiken we de auto ook wel om een stukje te gaan touren of om een bezienswaardigheid te bezoeken.
Bijkomend voordeel voor de stagiair is dat hij op deze manier toch iets van een stad of land ziet.

Evalueren:

Wij vragen een vertrekkende stagiair altijd naar hun mening hoe ze de stage hebben ervaren. Hieruit komt vaak naar voren dat ze het als zeer positief hebben ervaren dat ze grote zelfstandigheid hadden tijdens het werk.
Ook het navigeren op zee, het binnen- of uitlopen van een haven en manoeuvreren in de haven wordt als zeer positief ervaren. Deze mogelijkheid krijg je op veel schepen niet maar wij vinden dit juist een heel belangrijk onderdeel van je stage.
Tevens dat je toch je privacy hebt, met een ieder zijn eigen hut met douche en toilet, vindt men fijn.
Dat het af en toe even pittig is met lange werkdagen, wordt over het algemeen niet als zeer negatief ervaren. Dit hoort er gewoon bij en is “Part of the job”.
In het kort komt het erop neer dat je zelf zeer bepalend bent hoe je je tijd aan boord beleeft. We hebben over het algemeen een leuke ploeg mensen aan boord die hier al jaren werken. Als jij daar goed tussen past, heb je gewoon een fijne en gezellige tijd aan boord. “What you give is what you get”.

Rederij of Kapitein-Eigenaar:

Als Kapitein-Eigenaar kunnen wij meer vrijheden aan iemand geven omdat dit onze eigen schip is en we geen verantwoording hoeven af te leggen aan een kantoor.
Dit is ook in eigen belang want als een stagiair een positieve bijdrage levert, dan hebben we daar zelf ook weer het voordeel van. Dit werkt voor beide partijen motiverend.
Daarmee ligt er wel automatisch wat meer druk bij een stagiair omdat wij ook wat meer van hem verwachten. Dat hij ook meedenkt in het oplossen van een probleem, en betrokken en zelfstandig dingen doet.
Wil je dus gewoon je stageperiode uitzitten en hier met witte handschoentjes aan boord zijn, dan zijn wij niet de meest geschikte partij voor jou.
Wij willen dat je na je stageperiode kunt zeggen: “Ik heb een hoop geleerd en heb een leuke tijd gehad”.
Wij wensen je succes met solliciteren en veel plezier aan boord.